De reeks Annalen van het Thijmgenootschap gaat terug tot 1907 (jaargang 1). Publicaties van vóór 1998 (jaargang 86) kunt u, mits voorradig, nabestellen bij het algemeen secretariaat voor € 5,- per stuk, exclusief portokosten.

Publicaties van jaargang 86 en tot 110 zijn uitgegeven door Valkhof Pers in Nijmegen en zijn ook in de boekhandel verkrijgbaar. Vanaf jaargang 111 worden de bundels uitgegeven door Eburon. Via deze link kunt u de uitgaven bekijken en direct bestellen. Hieronder ziet u de nummers van de laatste drie jaargangen en de lopende jaargang bij elkaar.

Sinds begin 2015 kunt u via deze website alle bundels vanaf 2002 (jaargang 90) tot drie jaar geleden gratis digitaal lezen. Klik hier om de jaargangen te bekijken en hier om ze te doorzoeken op thema. titel, auteursnamen enz.

(Leden van het Thijmgenootschap krijgen alle uitgaven thuisgestuurd. Ook lid worden?)

Uitgelichte publicatie

Jaargang 107 (2019) » aflevering 1

De verschillende gezichten van armoede

thijm_107Al jaren groeit het aantal voedselbanken in Nederland en België. De meeste burgers leven weliswaar in grote welvaart, maar doen te weinig om armoede te bestrijden. Ook al neemt wereldwijd het aantal mensen dat in extreme armoede leeft langzaam af, toch blijft hongersnood als schandvlek bestaan. Armoede toont meerdere gezichten en kan verschillende vormen aannemen. Maar wat is armoede?

Overzicht publicaties

  • thijm_91-1

    Zonder geluk kan een mens niet leven. Het is hét toverwoord in deze wereld, waar veel ongeluk voorkomt. Het verwijst naar het verloren paradijs. De mens blijft ernaar op zoek. Het woord geluk roept altijd beelden, associaties en herinneringen op, want mensen hebben allemaal geluksmomenten ervaren. Toch is ‘geluk’ nauwelijks onder woorden te brengen. Geluk [...]

  • Thijm 90-4

    Soms menen we dat de tijd vliegt, op andere momenten vinden we dat hij kruipt. Maar steeds zijn we er zeker van dat de tijd voorbijgaat. Menselijk leven kan niet om die ervaring heen: dat alles wat gebeurt ook weer ophoudt, dat alles voorbijgaat, dat de tijd verstrijkt. Dit essay gaat over de ervaring van [...]

  • Thijm 90-3

    Discussies over de morele pro’s en contra’s van het marktmechanisme worden gekenmerkt door volstrekt wederzijds onbegrip. Voor tegenstanders is ‘de markt’ een immorele jungle waar alleen het recht van de sterkste geldt en waar menselijke waarden met voeten worden getreden. Marktdenkers daarentegen begrijpen niets van dergelijke bezwaren: voor hen is de markt niet meer en [...]

  • Thijm 90-2

    Job Cohen, burgemeester van Amsterdam, baarde opzien met zijn bewering dat religie een rol als maatschappelijk bindmiddel speelt. Dat is geen nieuw inzicht. Toch is deze opvatting niet onomstreden.  Samenleving in samenhang gaat in op de verbinding tussen godsdienstige achtergrond en maatschappelijke inzet, bijvoorbeeld in het vrijwilligerswerk, maar ook in professionele organisaties. Inderdaad, godsdienst doet [...]

  • Thijm 90-1

    Elk mens kent teleurstelling en verdriet, maar sommigen lijken voor het geluk geboren, terwijl anderen de ene klap na de andere krijgen. Elk mens kent de spanning tussen het goede willen en doen, en het onzichtbare lot dat soms geluk, dan weer tegenslag met zich mee brengt. Die spanning kan mensen radeloos maken. Shakespeare heeft [...]

  • thijm_104-5

    In de aanloop naar de Reformatie speelde Erasmus een belangrijke rol. In de Lof der Zotheid (1511), geschreven na een verblijf in Engeland bij zijn vriend Thomas More, legde hij de vinger op de schijnheiligheid en de misstanden in de kerk van zijn tijd. Voor de intellectuele elite van zijn tijd was hij een baken [...]

  • thijm_89-4

    Religie en politiek waren voor de auteur (1943-2008), voormalig fractievoorzitter van de PvdA in de Tweede Kamer, lid van de Eerste Kamer en voorzitter van het College van Bestuur van de Open Universiteit Nederland, zowel biografisch als principieel nauw verbonden. In een boeiend en veelzijdig essay schetst Thijs Wöltgens eerst een parallelle ontwikkeling in beide domeinen. [...]

  • thijm_89-3

    We kunnen er niet onderuit: de wereld is een informatiemaatschappij aan het worden. Het is nog maar de vraag welke media daarbij het voortouw nemen: de spreektaal, het schrift, het drukwerk, de afbeelding, de film, de radio, de televisie, de mobiele telefoon, de palm computer, de CD, de CD-ROM, de DVD, het internet, de virtual reality. [...]

  • thijm_87-2

    Kunstenaars hebben het altijd beseft: precies in hun soms pijnlijk ervaren kwetsbare broosheid schuilt een onschatbare rijkdom -de mogelijkheid om ontvankelijk te zijn voor wat hen aandoet en aanspreekt en van daaruit hun creativiteit te laten opbloeien. Hoe zou deze echter kunnen gedijen zonder de vrijmoedigheid die wars is van modes en opgelegde pandoeren? Creativiteit [...]

  • thijm_89-1

    De vragen naar de betekenis van de resultaten van het hersenonderzoek, zowel met betrekking tot het alledaagse fenomeen van bewustzijn als met betrekking tot de religieuze dimensie van het zicht op onszelf, staan centraal in deze publicatie van het Thijmgenootschap en het Heyendaal Instituut Nijmegen.